zeiljacht-freedom.reismee.nl

Vertrokken

23/5: Sint Annaland – Roompotsluis/Betonhaven: 18 nM, 5.30 uur. NO 3 à 4 bft, zon
24/4: Betonhaven –Nieuwpoort: 49 nM, 8.30 uur. NO 4 tot 5 bft, zon/bewolkt

We vullen de wachttijd op de reparatie eerst thuis met reisplanning e.d. en daarna met drie pinksterdagen wandelen en genieten in eigen land: vanuit de Bosbeek (Nivonhuis) langs de Bosbeek, over de Ginkelse heide en langs de Nederrijn bij Doorwerth (kasteel), heel mooi allemaal. Als je ergens anders onderweg panne hebt verzin je immers ook extra uitjes in de omgeving.
Gelukkig is de boot inderdaad op 23 mei klaar en ligt zelfs al in het water als we ‘s-morgens in St- Annaland aankomen. Dank aan Emiel, nu kunnen we nog met stroom mee vertrekken. Heerlijke zeiltocht over de Oosterschelde, via een tankstop in Roompothaven, naar de Betonhaven . Een restant van de werkzaamheden bij de bouw van de Oosterscheldedam, nu door zeilers veel gebruikt als ankerplaats of tijstop voor vertrek naar zee. Eén keer gaat ’s-nachts het ankeralarm (dat nog iets te krap was ingesteld) af omdat we 180 graden gedraaid zijn, maar verder goed geslapen.

Helemaal alléén door de Roompotsluis, en met nog het laatste stukje tegenstroom langs Walcheren, kiezen we zee. De wind staat NO, wat betekent dat we de hele dag melkmeisje zeilen (vóór de wind, met voorzeil aan de ene kant uitgeboomd en grootzeil aan de andere kant). Niet de pettigste koers die je kunt bedenken met de achterop lopende golven, waardoor de boot gaat rollen, van SB naar BB vv, maar het gaat wel goed. Alleen Aad daardoor wel wat katterig: lekker inslingeren! Hij heeft ook de boom vanwege een net iets andere koers wel vijf keer moeten wisselen. Hoewel er niet veel scheepvaart is, toch een paar keer een kritische kruising met een groot schip en met vissers en een paar tonnen: voor de wind varend uitwijken gaat niet echt gemakkelijk, maar het is toch weer goed afgelopen! Om 20.00 uur varen we Nieuwpoort binnen.

Vr 25/5. Vanochtend komen we er bij de havenmeester achter dat we vandaag niet naar Duinkerken kunnen varen. De explosieven-opruimingsdienst is daar deze week bezig op een vijftal plekken bommen uit WO II op te ruimen en heeft daarvoor een ruim gebied afgezet tot vanavond 21.00 uur. Vanwege dit uitzonderlijke voorval blijven we dus een dagje in Nieuwpoort. Het komt ons eigenlijk best goed uit; zo’n eerste inslingertocht hakt er best wel een beetje in, de walstroomkabel bleek stuk en er ligt toch nog wat water in de bilge onder de schroefas: Aad heeft de klem nog flink aangedraaid en de Volvo-seal gesmeerd.

Arjan

Mooi de kop is eraf. Niet veel naar die aandrijfas kijken. Bij lekt die soms ook een beetje gaat wel weer over. Wij liggen nu met zeer dichte mist in Breskens. Hopelijk komt dat niet jullie kant op. Leuk reisje maken met de kusttram 6 euro voor de hele dag. Veel plezier en goede vaart.

marion

hallo allebei, wat heerlijk, eindelijk op de boot en zeilen........genieten. leuk om je verslag weer te lezen en te zien waar jullie varen. ik zit lekker in de tuin achter de laptop. ook te genieten.... goede vaart!

Annet sr.

Ik moet de mails nog lezen, na 5dagen Parijs met Fl. En N.
Leuk om jullie reisverhalen te lezen en te volgen waar jullie zijn.
H.gr. ANnet

Annet

Jullie weten natuurlijk dat we hier heerlijk warm weer hebben,al wordt het nu dreigend, onweer en wateroverlast elders. Wij wachten hier op regen voor de planten!