zeiljacht-freedom.reismee.nl

Drie lange tochten

26/5 Nieuwpoort-Calais -Boulogne: 66 nM, 14 uur. NO 2-3 bft, zon/licht bewolkt.
28/5-29/5 Boulogne- Cherbourg: 163 nM, 24 uur. NO3-4(5), 2e dag 2bft
30/5 Cherbourg- Guernsey/St.Peter Port: 45 nM, 8 uur. NO/variabel < 2nM, mist/later zon

Er volgen drie lange vaartochten, waarmee we de –Engelse!- kanaaleilanden bereiken!
Met stroom mee vertrekken we nog in het donker ‘s-morgens half vijf uit Nieuwpoort. Helaas is de wind eigenlijk te zwak voor een voor de windse koers (weer met uitgeboomd voorzeil); daardoor hebben we deels gemotorsailed en tot Calais ook nog een flink stuk tegenstroom gehad. Van de geplande tijstop in de haven van Calais aan een mooring blijft maar 1½ uur over. Daarna met stroom mee de kaap Gris Nez om, naar Boulogne gevaren.
We blijven één dag in Boulogne omdat er die dag te weinig wind is om aan een lange oversteek naar Cherbourg te beginnen. Boulogne heeft een mooie oude binnenstad, maar die hebben we ruim 10 jaar geleden al eens bekeken, toen we daar met Gerrit en Marja vijf dagen verwaaid lagen. We lopen een andere, toch wel buitengewoon alternatieve toeristische route: langs het strand, door een buitenwijkje omhoog met uitzicht over zee en belanden op een groot kerkhof, waar de omwonende keramisten en marmerhouwers zich naar hartelust hebben uitgeleefd op prachtige bloemstukken en herinneringsschilden op de graven. Rest van de dag besteed aan routes voorbereiden en proviand aanvullen.: hard werken!

Alles wat hierna komt is nieuw voor ons! We kiezen voor een lange oversteek en bewaren de havens aan de Sommebaai -voor zover we ze nog niet gezien hebben met Marja en Gerrit- voor de terugweg; van zuid naar noord varend komt het daar dan met stroom en wind ook gunstiger uit.
Na diesel bijgetankt te hebben beginnen we 28/5 om 12 uur aan de overtocht mét nacht doorzeilen. We varen opnieuw zo goed als voor de wind èn stroom, en met een lekkere bries schiet het goed op. We besluiten een wacht van 3-uur-op-en-3 -uur -af al op de middag te beginnen en in de praktijk komt het er op neer dat we een uur samen wakker zijn om dingen samen te kunnen doen, zoals: ’s avonds te eten, zeilvoering aan te passen, grootzeil te reven voor de nacht, etc.
Rond middernacht, nét tijdens een wachtwissel, zien we ineens bliksemschichten in de verte. Komt het deze kant op, of niet? En dan is het er al, tenminste de windvlagen van links en rechts, en gijpt de boot, met het voorzeil dan bak! Met het nodige kunst en vliegwerk halen we de genua binnen, reven het zeil, laten het vervolgens toch maar helemaal zakken en moeten dan de boom nog opruimen. We zijn even helemaal de koers kwijt , maar op de motor varend en met de hand sturend vinden we hem terug.
Leerpuntjes : onweer komt sneller dan je denkt, haal de boom zsm uit je voorzeil vóórdat de wind gaat draaien , stuur met de hand (ipv automaat) dan voel je sneller wat de wind doet, nachtlamp in de kuip zou handig zijn. Het onweer komt niet echt dichtbij, maar de wind valt wel weg (ipv voorspelde 4à5 bft.) dus de rest van de tocht moet helaas op de motor. Het duurt overigens heel lang voor we Cherbourg zien, want het zicht wordt steeds slechter: mist. Een ongezellig grote, deels militaire, haven. Een kort avondwandelingetje maakt ons duidelijk dat deze stad ons weinig te bieden heeft, en dat we daarom zo snel mogelijk door willen naar Guernsey.

Het mist de volgende dag potdicht, tot ín de haven. Kunnen we wel uitvaren? We hebben AIS en radar, dus… en het blijft misschien wel drie dagen misten.. .. maar als de apparatuur onderweg uitvalt, kunnen we ons dan redden?
We gaan, 50 m zicht. Het is heel rustig weer, misthoorns van andere schepen om ons heen, we zien ze niet, alleen op radar en AIS en dan weet je toch veel: hoe ver ze van ons af zijn, of ze wel of niet op ramkoers liggen en meer. Er gebeurt helemaal niets.
Ook niet bij de race van Alderney : de sterkste stroom van Europa, die op kan lopen tot 6 à 9 knopen(het is bijna springtij)! We zijn goed voorbereid op welk moment je op welk punt moet zijn om de beginnende stroom mee te krijgen en dat lukt ook excact, maar….geen race te bekennen(later eventjes 4 knopen erbij gezien) en ook geen Alderney, dat zit dik in de mist. Tegen de tijd dat de zon doorbreekt zijn we er al ver voorbij. En zo komen we varend langs de franse kust op Engelse bodem, met Engelse tijd en Engelse humor!

Hier in St.Peter Port op Guernsey houden we een paar dagen ‘vakantie’ : wandelen door het stadje, dat een heel leuk en mooi tegen de heuvel gebouwd stadje is, we halen de sleutel en beklimmen gratis de Victoriatower, bezoeken het fort/kasteel dat al sinds 900 Guernsey verdedigt en wandelen een hike over kustpad langs de ZO-kust, etcetera.

Aad kreeg voor zijn verjaardag van Lars en Rens een beker vol met (deels hun eigen) spreuken op kleine briefjes om er elke vaardag van de reis één te trekken. De volgende daarvan kiezen we als:

• BlogSpreuk van de dag : Do or do not, there is no try (Yoda)

Ondertussen heeft Aad ook al weer heel wat uurtjes aan watersporen-onderzoek besteed, want elke dag staat er weer water in de bilge onder de schroefas, alleen komt het niet meer langs de schroefas, maar waarvandaan dan wel? Hij ontdekt totaal gecorrodeerde kleine stekkers en repareert die en dan ontdekt hij vlak bij die stekkers een paar haarscheurtjes in de koelwater-uitlaat-slang waar water uitkomt. Dát blijkt de echte boosdoener te zijn, want door een eenvoudige (tijdelijke) reparatie met rescuetape stopt het lekken. Voor de zekerheid bij Mariteam in St.Annaland gecheckt of we zo wel door kunnen varen, en dat kan, zolang het niet weer gaat lekken! (Zeeuwse humor?)

• Extra BlogSpreuk: Ik denk dat je een grote vis gaat vangen (Lars+Rens)

Foto’s volgen als we weer goede wifi hebben.

Marion

Wat leuk om te lezen. En wat zijn jullie al een eind weg. Misschien nog wel door naar Spanje? Lijkt me eng hoor, onweer en mist.. Niets voor mij. Heel veel plezier en een goede vaart. Dirk en marion

Kees

Heel spannend allemaal. Smaakt het Engelse bier of begin je daar maar niet aan.