zeiljacht-freedom.reismee.nl

Droogvallen

3/6 St Peter Port- Herm: 4 nM, 1 uur: NO 4bft, prachtig zonnig weer
4/6 Herm- St Peter Port: 4 nM, zon!

Na nog een tweede wandeldag aan de zuidwestkust van Guernsey over brede stranden, gaan we naar het kleine eilandje Herm tegenover Guernsey, een klein uurtje varen. We willen daar droog vallen in of voor de haven, aan de westkant van het eiland vanwege de oosten wind. Dat blijkt meer voeten in de zeebodem te hebben dan verwacht. De havenmuur waartegen droogvallen het beste zou kunnen (volgens de havenmeester en anderen) blijkt een breed uitstekende drempel te hebben, merken we bij het peilen van de diepte. Wégwezen, vóórdat we daarop blijven hangen!
Aan een mooring gaat het ook niet lukken: als we daar net hebben vastgemaakt, en er al weinig water meer onder de kiel staat, komt een locale zondagsgenieter ons waarschuwen dat het nogal rocky op de bodem is, en hij adviseert gewoon het strandje op te varen. En daar gaat het goed, we liggen mooi vlak. Boot met twee lijnen verankerd en dan kunnen we een paar uur gaan wandelen, tot het water weer terugkomt. Mooie wandeling; er zijn aan de andere kant prachtig witte stranden, bij westen wind zou je daar goed kunnen droogvallen, op Shell Beach. Aan de noordpunt droogvallende vlakke platen, aan de zuidkant wat hogere rotsen. Er wonen op het eiland een tiental mensen in de winter en zomers ca 600. Er is een soort boerenhoeve - deels vakantieapprtementen - en een kerk; een camping en een chique hotel; zeg maar een mini Vlieland, dat overal met bordjes de gasten oproept goed voor de natuur te zorgen.
’s-Avonds worden we nog even opgeschrikt door een windshift, die de boot een andere kant op duwt, waardoor we niet op precies de zelfde plek gaan droogvallen, maar we kunnen er niet veel anders aan doen dan wegvaren; we schatten in dat dát net niet nodig is.
‘s-Nachts de wekker gezet voor de volgende LW-stand om te zien of het droogvallen goed gaat en gelukkig is de wind weer teruggedraaid, we vallen mooi droog op de zelfde plek en verder goed geslapen.

Er wordt flinke wind voorspeld en daarmee blijft het droogvalexperiment tot één nacht beperkt. We gaan terug naar de haven van St Peter Port en omdat er toch nog zout water in de bilge blijft lekken, besluiten we dat die koelwater-afvoerslang dan nú maar vernieuwd moet worden. Alle monteurs blijken totaal overbooked, dus Aad doet het zelf. Twee ritten met de bus naar het volgende haventje om een slang te kopen (eerst een te dikke en vervolgens omgeruild voor de juiste maat) en de nodige uren gesleutel in de kleine werkruimte onder onze kooi vérder, is de klus geklaard!

• Blogspreuk van de dag: Nothing is impossible, the word itself says I ‘m possible (Audry Hepburn)

dirk zaal

pffff
henriette
wat een gedoe
tenminste zo kom het bij mij over 0,0 ervaring
maar jullie beleven wel een mooi avondtuur toch dat wandelen op dat mini vlieland
dan de wind ,droogleggen slangetje
dan ben ik blij geen boot te hebben
maar had het vroeger natuurlijk met de auto gereedschap nu de scootmobiel
maar gaat niet vanzelf maar komt toch wel weer goed
nu net thuis en volg jullie op die kaart
maar wat een scheepvaart zeg als je al die bootjes en kleurtjes ziet verwacht je vnaf de kant niet dat het zo druk bevaren word
vanochten met marion lopen zoeken naar de naam van jullie boot freedom kwamen we een lux jacht tegen met die naam stjonge jonge wat een boot verder zoeken kwamen we jullie zeilboot tegen mooi hoor om jullie zo te kunnen volgen
nou nu ga ik naar bed welterusten
gr aan aan de machinist en hoop dat het met de slangetjes is gelukt
goede vaart
dirk

Arjan

Mooi verhaal en lekker opschoten inmiddels zag ik op Marinetraffic. Hopelijk blijven jullie nu verschoond van grote problemen want inmiddels alles wel een keer gehad denk ik. Er komt nog wat wind aan volgende week dus geniet nog even lekker op de standjes!

Fleur

Leuk geschreven mam:)! Kijk weer uit naar het volgende verhaal! Avonturiers! Xx