zeiljacht-freedom.reismee.nl

Om de punt van Bretagne

5-6/6 St. Peter Port - l’Aberwrac’h: 111nM, 20,5 uur. NO 3 bft, bewolkt.
7/6 l’Aberwrac’h - Paluden: 3nM, half uur. NO <2 Zon. Op de motor.
8/6 Paluden - Camaret sur Mer: 39 nM, 7 uur. N(O)3 bft, zon. Alles gezeild!
9/6 Camaret sur Mer – Le Guilvinec: 56 nM, 10 uur 10’, NO/O en 3/2 bft, half bewolkt/een korte heftige regenbui. Helft gezeild.

We hebben natuurlijk nog maar heel weinig gezien van de Kanaaleilanden en het vaste land van Frankrijk er om heen, maar onze strategie is eerst met enig tempo zo ver mogelijk langs zuid-Bretagne komen en dan rustig aan terug reizen.

Eerst een oversteek-met-nacht naar Noord-Bretagne. We vertrekken met een regenbui en een pittig windje uit Peter Port, maar al snel zakt de wind in en moeten we het doen met een zwakke wind van achter. Kwa zeiltocht verdient dit traject danook absoluut geen schoonheidsprijs: veel te veel motorsailen. Maar het is wel een mooie tocht: alleen op zee in de nacht geeft rust, niemand tegengekomen, geen zeehonden, geen indrukwekkende cruiseschepen of ferries, alleen een paar scharrelende vissers. Het is ongeveer 6 uur donker en dan wordt het al weer licht. En aan het eind van de volgende dag varen we tenslotte door een groot veld van ‘verdwaalde’ rotspartijen de rivier Aber op en de haven van l’Aberwrac’h binnen. Het land en de delta met rotsen is minder hoog dan ik verwacht had.
Een beetje verlaten marina-terrein geeft eerst het idee: ‘ waar zijn we nu weer terecht gekomen’, maar later ontdekken we toch de charme van de plek: hoe het plaatsje, wat hogerop op de kust, een fenomenaal weids uitzicht heeft op de Aber-monding met al zijn rotsen.
We zien de ‘Oosterschelde’ voor de haven aan een grote mooring afmeren voor een tijstop. Om half vijf zien we haar in alle statigheid van een klassiek zeilschip weer vertrekken.

In onze pilots lezen we dat de rivier zelf ook heel mooi is, dus aan het eind van de dag varen we die op tot Paluden en meren af aan moorings midden in de rivier. Inderdaad heel mooi, stil, veel vogels in de bossen op de oevers, bossen die je ook ruikt!; een paar roeiers die een avondtochtje gaan maken, twee mannen die in een onogelijk klein roeibootje voorbij varen om een heleboel spullen aan boord van hun zeilboot- aan-mooring te brengen, dorpje aan de overkant met witte huizen.

Daarna volgt de ronding van twee gevreesde kapen, cq smalle doorgangen tussen vaste land en eilanden: Chenal du Four en Raz du Sein. Daar kan de stroomsterkte behoorlijk oplopen. Advies is dan ook die punten bij slack, tijdens de kentering van het tij, te passeren. Enig rekenwerk en het voordeel van doodtij, zwakke wind en van stroom en wind allebei mee, maakt de omstandigheden tijdens de tocht zo mild, dat je haast niet kan geloven dat het er ook een gevaarlijke heksenketel kan zijn. Niet spectaculair dus, wel veilig. Het chenal is heel breed, de kust aan bakboord hoog met allemaal kleine baaitjes, aan de andere kant in de verte het eiland Ouessant en een heleboel kleine eilandjes en rotsen in de zee.

Omdat het HW pas halverwege de dag is, kunnen we de twee bottle-neck’s niet op de zelfde dag passeren, en overnachten we er tussenin aan een mooring voor de haven van Camaret sur Mer.

De rotsen langs het schiereiland van Camaret zijn indrukwekkend, grillig en groot. Bij de Pointe de Raz nog hoger. Aan stuurboord zien we Ile de Sein. De kustwacht is bezig met inspectie van de bakens, dat kan nu het zo rustig is.
Eigenlijk is het onze bedoeling na de Raz du Sein naar Audierne te varen, maar onderweg bedenken we dat we daar de volgende dag niet vroeg genoeg kunnen vertrekken (laag water) om het volgende traject (60 mijl) op één dag te doen: stomme fout, wel kijken of je ergens binnen kunt lopen, maar vergeten de vertrekmogelijkheid te onderzoeken. Naar alternatieven voor dat lange traject hebben we eerder ook niet gekeken, maar die blijken er wel te zijn: in vissershavens. We varen door en belanden vier uur later in een vissersdorp. Onderweg een fikse regenbui, ruimende wind, maar het dreigende onweer hangt boven Brest, die dans ontspringen wij. In de vissershaven van Le Guilvinec waar links en rechts vrolijk gekleurde vissersschepen liggen (zaterdagavond) en die verder bezaaid is met kleine vissersbootjes aan moorings, zijn twee kleine steigertjes voor de pleziervaart gemaakt: nog twee (van de acht) plekken vrij!

We hebben nu het vooruitzicht op eerst enkele dagen met veel wind en regen en daarna véle dagen mooi zomers weer, zónder wind.

Blogspreuk van de dag: Lieve opa, hierbij een dikke knuffel (Lars)

Fleur

Alle spreuken komen uit het spreuken potje gemaakt door de kleinkinderen, lot en john?:) Liefs!!

Annet

Leuk jullie verhalen en wederwaardigheden te lezen! Ik was een keer op Guernsy,bij vrienden van Bob.En ook langere tijd rondrijden in Bretagne,in het Zuiden. Heerlijk.
Iets anders. Er komt w.s. een commissie om de rol van Vrouwen in het Verzet meer aandacht te geven, o.a. Jacoba van Tongeren noemde men als voorbeeld.
Goede reis! Gr.Annet

Marion Hampson

Fantastisch al jullie verhalen te lezen! Ik leef het mee! Lees ook dergelijke verhalen van iemand die met kayak om eilanden bij Vancouver reist! Allemaal leuk te horen. Sommige tijden lijken me best eng als ik naga wat we zelf met ons beetje zeilen hebben meegemaakt! Spannend!
Zelf net terug van een leuke week door Pennsylvania te rijden met een vriendin. Ook mooie dingen gezien... Frank Loyd Wright huizen bekeken (bekend?)
Heel veel plezier met verdere tochten! Hoop dat we elkaar weer een keer kunnen zien... Groetjes! Marion

Joost

Hallo Aad & Henriette,
Ik heb net al jullie verhalen gelezen en ik ben onder de indruk. Als landrot ken ik de avonturen met een zeiljacht op zee natuurlijk niet.
Jullie zijn lekker bezig lees ik met navigeren, wind en stromingen, lekkages, havens, toeristische uitstapjes, wachtlopen, genieten en nog veel meer. En dan natuurlijk de hele dag overleggen met elkaar welke keuze voor de komende uren de beste is; nooit een saai moment lijkt me. Wat een totaal ander leven dan hier aan land waar alles vanzelfsprekend is.
Lien en ik gaan voor 2 weken naar het Odenwald genieten van rust en de natuur. Ook leuk maar onvergelijkbaar met jullie avonturen.
Veel succes op zee en behouden vaart wenst.....
Joost

John en lotte

Leuk om te lezen! Ook de spreuken werken blijkbaar goed. Geniet van jullie verdere reis

h de vries

maandagmiddag. Ben gisteravond, na bij Marion van een week vakantie te hebben genoten, in Ruinen terug gekeerd. Genoten!!! want dat hebben we allebei. Ga nu de Emails en post bekijken. Ook wat jullie na vertrek uit Zeeland hebben meegemaakt en beleefd. Want jullie Brest inmiddels gepasseerd en gaan nog verder afzakken naar het zuiden om daarna in alle rust genietend terug te varen??? Dat in alle rust genieten hoop ik te doen zonder vaarplan te hoeven maken. Eerst maar eens alle emails en post bekijken .. Tot later. GROETEN VAN VADER DE VRIES