zeiljacht-freedom.reismee.nl

Lekker warm !

7. Lekker warm!

18/6 Port Tudy - Le Palais / Belle Île: 26 nM, 4 uur, W 4 bft afnemend, zon. Gezeild.
21/6 Le Palais - Sauzon: 6nM, 1 uur. NO 3-4 bft (later 20-35), zon. Gezeild.
25/6 Sauzon - île d’Yeu: 57 nM, 11 uur. NO 3 à 4 tot ONO, af en toe < 3 bft ; zon. Gezeild.

Na het regendagje op de fiets op île de Croix, varen we verder naar ‘t oosten naar Belle île. Er komt nog één dag wind uit t westen, dan een dag geen wind en daarna harde noord-oostenwind. We hadden graag nog een dag of twee willen blijven om ergens een ankerbaaitje op te zoeken, maar dat lijkt nu niet handig. Het is telkens weer: plan aanpassen, omdat de wind weer anders is dan eerst was voorspeld. De mooie ankerplekken die we hebben gezien moeten we bewaren voor de terugweg.

Mooie zeiltocht naar la Palais. Belle île is hoger dan île de Croix, fraaie rotskust. We liggen in de voorhaven aan een eenvoudig pontoon, zonder stroom en water, maar je kunt er wel zo de kant oplopen. Le Palais is een echt stadje, huizen in pasteltinten langs de kade, elke morgen een markt op een pleintje. Veerboten van en naar Quiberon. En bussen alle kanten van het eiland op. Daarvan maken we gebruik om bij het winderige weer toch veel te zien; stukje met de bus en dan wandelen. Belle île is werkelijk heel mooi. We zien de rotsformaties ’Aiguilles de Coton (vgl the needles op Wight); Pointe de Poulans en prachtige ankerbaaien, zoals Ster-Vraz, Porte Goulphar, Port Maria. We lopen stukken aan de ruige, atlantische noordwest- en zuidkant en aan de zuidoostkant van het het eiland over het sentier côtier. De begroeiing is laag, houtige struiken zoals brem, duindoorn en gaspeldoorn, verder: kamperfoelie, boerenknoopkruid, nachtschaduw, en dopheide. En ook veel hele grote acanthussen! Een prachtige kleurenpalet tegen de grijs, bruin, rode rotsen en alle kleuren mossen.

Inmiddels is het oostenwind geworden en dat betekent dat er in de voorhaven veel deining is. Iedereen verhuist naar de binnenhaven, maar dat vinden wij niks, met zijn allen opgepakt in een smalle geul. Na drie nachten zijn we het lawaai in de haven ook wel zat. Maar een lange zeildag naar bv île de Nourmoitier zit er met de straffe oostenwind niet in. Daarom gaan we een paar mijltjes terug naar Sauzon. We hebben er een dag eerder al gekeken en met de havenmeester gesproken of het kan met oostenwind. De aanloop is met deze wind niet echt aanbevolen, maar binnen is het veilig; het binnenvaren valt reuze mee en in de droogvalhaven liggen we heel mooi met uitzicht op het dorp (nog mooier gekleurde huizen) aan de ene kant en een groene heuvel aan de andere kant. ’s- Avonds worden we nog leuk ge-entertaint door drie schepen die iets te laat binnenlopen en vast lopen; ze worden zeer kundig door de havenmeesteres geholpen.
Nu zien we pas dat dit prachtige droogvalhaventje op de voorkant van onze Imray pilot staat! We vallen mooi (rechtop) droog, zij het dat er net tien/vijftien cm water overblijft (doodtij), waar we met het bijbootje nog nét door naar de kant kunnen komen, anders is het lopen! Het waait voorlopig ‘s-nachts wel stevig tot bft 6/7 (dat weerhoudt ons nog van ankeren), maar overdag valt het mee. Drie dagen genieten van mooi weer, met steeds betere temperaturen.

Dan begint het weer te kriebelen en willen we verder, de wind is aangenaam geworden. We willen naar Île de Nourmoitier, maar daarvoor waait ie net te oostelijk; onderweg zien we dat het daarom plan B moet worden naar île d’Yeu, dik 10 mijl verder! Dat halen we prima, want we zijn al bij een prachtig rode zonsopgang om zes uur vertrokken, vóórdat het in Sauzon weer droog gaat vallen en de aankomst in Joinville is niet écht kritisch. Wij kunnen er met ons ophaalbare zwaard eigenlijk altijd in.
Het wordt een mooie zeiltocht, met een paar keer kort de motor bij als de wind even inzakt. Een uur of zes zien we helemaal geen kust en ook maar weinig schepen. Tot er ineens vliegende mieren en zelfs een paar vlinders op onze boot neerstrijken, dat duidt toch op land?! Of we op een waddeneiland af varen, zo lijkt het. Aankomst 17.00 uur.

Île de Yeu ademt een mediterrane sfeer, 28 tot 30 graden, witte lage huizen, blauwe luiken (groot deel van de dag dicht), rode dakpannen, hooguit een eerste verdieping (verordening), met tegen die witte muren: stokrozen, hortensia’s, rozen, mimosa, oleanders en ander kleurig goed. De haven is in tegenstelling tot Sauzon allesbehalve interessant om in te liggen; een doodgewone marina met uitzicht op een basaltblokken dijk, eigenlijk de lelijkste tot nu toe. Maar het is een ideale uitvalsbasis om het eiland te verkennen. Wat een mooi fietseiland met leuke sintel-fietswegen. Een echt ruige kust aan de atlantische kant, plantengroei zoals eerder genoemd; met honderden gele vlinders erboven dwarrelend. Veel zandstranden en naaldbos aan de continentale kant, met ontelbare van die mooie witte (2e) huizen.
Wij zijn zo naief te denken dat je na ‘midi’ nog wel een kop koffie kan scoren, maar in het totaal niét-toeristische dorp St.Sauveur midden op het eiland, is alles tussen 12 en 15.30 potdicht, behalve de kerk. Soms denk je het eiland helemaal voor je zelf te hebben, maar dan ineens zie je toch groepen toeristen en is er ook een cafétje, bij port de la Meule.
En eindelijk gezwommen in zee! Beetje fris om erin te gaan, maar daarna heerlijk.

Intussen hebben we île d’Yeu en het weerbericht uitgebreid bekeken, de hoog- en laagwaters van vertrek- en mogelijke aankomsthavens genoteerd en zijn de route’s in de kaart gezet. Klaar voor de eindspurt naar ons geplande verste punt: via île de Ré naar La Rochelle.

Blogspreuk van de dag: Lieve opa, ik hoop dat de wind in de zeilen staat. (Rens)

Fleur

Leuk te lezen:)!! Wat klinkt het schilderachtig daar. Fijne tocht! Xx

Florine

Klinkt weer als een mooie reis! Leuk! Veel plezier.

Roef moet nog erg wennen in t nieuwe huis, vooral met het inslapen. Daarom doe ik iedere avond zoveel mogelijk hetzelfde. Groot onderdeel is jullie boekje met kinderliedjes, iedere avond zing ik t helemaal en kijkt Roef de plaatjes. We zijn er dus heel blij mee. :-)

Marion Hampson

Wat is het toch leuk al jullie verhalen te lezen! Ben zelf ook telkens weg maar fijn dat het in te halen is. Het klinkt heel mooi en grappig nieuwe plekken zo te ontdekken, ook afwisselend met fietsen, lopen en dan weer varen... echt 'quaint' wat wij zouden zeggen, sommige van de plaatsjes! Lijkt me best spannend dit allemaal zo te doen. Mag de wind verder mee zitten! Veel plezier en weer groeten!