zeiljacht-freedom.reismee.nl

We zijn nog op reis!

3/9 Alderney – Cherbourg: 25 nM, 5 uur. NO 3à4 Bft, zon. Gezeild
4/9 Cherbourg - St Vaast: 30 nM, 5 ½ uur. NO 3à4 Bft, half bewolkt. 1e stukje motor bij / gezeild.
6/9 St Vaast – Fécamp: 65nM, 12 uur. N-NW 3à4 Bft, eerste uren motor bij/ gezeild. Zon.
8/9 Fécamp – St. Valerie en Caux: 17 nM, 2 ¾ uur. ZW 2-3 Bft gezeild. Zon met wat bewolking.
9/9 St. Valerie en Caux – Dieppe: 17 nM: 3 uur. ZW 2-3 Bft gezeild. Zon.
10/9 Dieppe – Boulogne sur Mer: 55 nM, 7 ½ uur. W 3-4 Bft later 5 . eerste twee uur geen wind/motor. Verder gezeild. Half bewolkt. Eerst grijs, later zon.

Partir c’est mourir un peu. We lieten Bretagne al achter ons, vertrekken nu van het mooie Alderney, en laten dus ook de Kanaaleilanden achter ons…. Gaan we al naar huis, of zijn we nog onderweg?
Het laatste! Er is nog wel tijd voor een paar mooie plekjes in de Seinebaai en in de Sommebaai.

We hebben lang gewikt en gewogen wat na Alderney het eerstvolgende reisdoel moest worden. Je kunt namelijk bij goede omstandigheden wel in één tij doorvaren naar St. Vaast, om de hoek na Cherbourg. Maar we hebben die gunstigste omstandigheden niet echt: het is neap, dwz niet al te sterke stroom mee; de wind is vrij zwak èn schuin tégen de stroom. Wat zou dat met de zee doen? We besluiten het stuk maar in tweeën te knippen, dan kunnen we tenminste zeilen en hoeven we de motor niet bij te zetten om het tij te halen. En dat bevalt goed! Eerst naar Cherbourg, welke plaats we net als op de heenweg alleen maar als een tijstop gebruiken. Dan naar St Vaast.
Inderdaad ‘maar’ max 4 à 5 knopen stroom (en geen 10!) en niet al te veel stroomrafelingen. Vanaf Alderney ten noorden van de echte Alderney-race langs en een beetje onrustig water bij Cap de la Hague. Het eerste stuk ná Cherbourg wel wat bijgemotord en de stroomrafelingen komen we eerder tegen, dan we op de kaart dachten te zien. Maar het is goed te doen. De hoek om bij Pointe Barfleur, twee vuurtorens, waarvan één hele lange, waar we vanwege overfalls ruim omheen varen, en dan met ruime wind naar St Vaast. Dit is een levendige vissersplaats. De haveningang en een groot deel van de baai, vallen droog tussen 2 ½ uur voor tot 2 ½ uur na laag water. Die tijd zitten we opgesloten achter de sluis. In die periode zien we overal rondom de haven oesterbeddden tevoorschijn komen en weer onderwater gaan; grote bedrijvigheid met tractortjes er tussen zodra en zolang het kan. Ook vaart en rijdt er een te gek amfibivoertuig - boot met wielen - dagjesmensen naar het piepkleine eilandje Tahitou aan de overkant.
Eerst denken we drie nachten in St Vaast te blijven, maar dat wordt in de war gebracht door een verandering in het weer, waardoor we na twee nachten alweer verder gaan, omdat de wind die dag beter is dan op de volgende dag. Een fietstocht naar Barfleur schiet er daardoor bij in, maar zo gaat dat nu eenmaal.

We steken de Seinebaai over naar Fécamp en deze baai is zo groot dat je een hele poos geen kust ziet. Onderweg krijgen we twee keer bezoek van een groepje dolfijnen, ze maken synchroon een prachtige buiteling. En dan zijn ze alweer verdwenen. Als tenslotte le Havre in beeld komt, zie je ook vanaf daar de typische hoge Normandische kust, die tot voorbij Dieppe zo blijft: een witte muur van kalkrotsen recht omhoog vanaf het strand, met bij laag water een vlak breed kiezelstrand ervoor (zoals ook aan de Engelse ZO-kust en bij Dover). Om de zoveel kilometer is er een groen begroeide plooi naar beneden lopend, waar een dorpje ligt, en een riviertje in zee stroomt. In zo’n ‘fallaise’ ligt ook Fécamp. Een aardig, echt frans stadje tegen de éne kant gebouwd (zuidkant) en aan de andere kant een hoge groene heuvel met een kapelletje er bovenop, dat al eeuwen waakt over in- en uitvarende zeelui.

Om het gevoel van op-reis-zijn vast te houden, gaan we nu met kleinere stappen verder; dat komt ook goed uit bij weer en tij: ‘s-morgens is de stroom mee, de wind niet al te sterk, maar in een ochtendje zeilen kunnen we St Valerie en Caux en daarna Dieppe bereiken; smiddags is er dan tijd voor aan de wal.
De ingang van St Valerie en Caux ligt tussen een hele smalle plooi, je vaart tussen de hoge falaises naar binnen en na half tij loopt de voorhaven geheel leeg; wij dus weer achter de sluis! Er staan nog een paar fraaie vakwerkhuizen langs de kade. Een middag is genoeg om het plaatsje te verkennen.
In Dieppe zijn we net als in Fécamp al eerder geweest (zeiltocht 2011 met M&G op de Low Land Lady), toch is het leuk om er weer rond te lopen. De stadshaven van Dieppe is een vierkante ‘bak’, met langs de kade prachtige stadshuizen, 3-4 hoog en volop terrassen. Er zijn veel mensen op de been. Op de brede boulevard is namelijk een vliegerfestijn gaande, met professionele shows en op het strand vele kinderen, die ook hun mooiste vlieger op laten. Een feest om naar te kijken op deze zonnige dag.
We willen het liefst nog naar Valery-sur-Somme, dat is halverwege de route naar Boulogne; en deze zandbaai wordt ons al jaren aanbevolen om naar toe te gaan, zeker met ons (droogval)schip. Maar het komt nu met het tij erg ongunstig uit. Je kunt er alleen met Hoog Water in of uit en dat valt nu op de middag. We kunnen er wel inkomen, maar voorlopig niet uit omdat het HW dan zo laat op de dag is, dat er niet meer bij daglicht een tocht naar Boulogne is te maken. Het wordt al vroeg donker en de nachten zijn erg lang, dus we houden het liever bij (over)dagtochten. Ook Treport, een ander droogvalhaventje, valt om deze reden af.

Vanuit Dieppe varen we dus in één keer naar Boulogne; het begint grijs en zonder wind, maar in de loop van de dag wordt dat steeds beter tot zelfs een forse ‘klotsbak’ voor de Rade van Boulogne: we rollen het voorzeil in, maken een gijp en gaan naar links en rechts zwaaiend op de kruisgolven langs de pier. Daarbinnen is het meteen rustig en varen we veilig de haven in, die net als op de heenweg maar weinig bezoekende schepen heeft. Het lijkt hier een verlopen boel, de oude veerboot steigers liggen er nog steeds werkeloos bij; de havengebouwen zijn nu van de universiteit. Maar de kleine vissers die elke morgen hun vangst hier op de kade verkopen gaat het goed; er zijn verder ook geen viswinkels in de stad te vinden. En op een rentochtje ziet Aad dat ook de grote visserij in de commerciële haven volop in bedrijf is. Ook volop Nederlandse vrachtwagens die hier de oesters halen!
In Boulogne liggen we vervolgens drie dagen verwaaid (een dag veel wind, een dag nog onrustige zee en een dag te weinig en tegen-wind) en dat geeft ruimte voor gesprekjes met andere zeilers en meer: We bekijken de oude ommuurde stad (ook in 2011 gedaan, opnieuw leuk); zien in de crypte onder de kerk - de Notre Dame - de vele fresco’s die bewaard zijn gebleven; gaan lekker uit eten in een huiskamerrestaurantje; brengen een avondje door aan boord van zeiljacht Spindrift en wisselen zeilverhalen uit; en gaan met de bus naar Wimereux (de volgende kustplaats), waar veel mooie artdeco achtige huizen zijn te zien en waar strandhuisjes notabene op de boulevárd! staan; vervolgens lopen we de GR120 terug naar Boulogne over de hoge kust met uitzicht op een bijna vlakke zee. Daarnaast weer het nodige rekenwerk voor het volgende traject. Het weer is wisselend, soms wat meer wind, dan weer weinig. Het juiste tij komt elke dag een uurtje later, en de tijd om overdag in één keer naar Duinkerken te gaan wordt steeds krapper.

Vandaag met 4-5 Bft (vlagen 6) de laatste tocht door de franse zeewateren naar Duinkerken.
Maar nee….. als we willen vertrekken begint de motor vreemd te trillen en heeft geen power. Met enige moeite weet Aad de boot weer naar de steiger terug te manoevreren. De motor loopt goed, de schroefas draait. We denken iets in de schroef. Aad gaat zelf te water om te kijken, maar in het viez,e stinkende water van deze haven (ook wel ‘eau de Boulogne’ genoemd) kan hij geen hand voor ogen zien. Dus een duiker laten komen en inderdaad, die haalt een zeer groot stuk plastic van de schroef. Kost ons € 100,=. Inmiddels is het goede tij voorbij.

Morgen een nieuwe poging naar Duinkerken, en dan komt België in zicht!

Blogspreuk van de dag: Lieve opa, ik hoop dat de zon schijnt vandaag (Lars) en dat de windkracht goed is (Rens).

NB. De foto’s komen morgen, hoop ik, uploaden lukte nu niet.

Kees

Welkom terug straks weer in de Nederlandse wateren.

Marion Hampson

Niet veel tijd gehad de laatste tijd om alle verhalen te lezen maar ben aan het bijwerken, nog altijd met belangstelling. 4 maanden zit erop voor jullie! Je hebt straks moeite weer aan huis te wennen! Leuk ook alle foto's te zien, wat mooi landschap erbij! Overmorgen ga ik zelf naar Nederland maar zal jullie blijven volgen! Veel plezier nog!